O PUE/eZUS - ZUS przez Internet
Zgodnie z ustawą z dnia 24 czerwca 2021 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw od 1 stycznia 2023 r. każdy, kto jest płatnikiem składek, ma ustawowy obowiązek posiadania profilu na Platformie Usług Elektronicznych PUE/eZUS.
PUE/eZUS udostępnia Państwu on-line dane zapisane na kontach w ZUS, daje możliwość łatwego generowania i przesyłania drogą elektroniczną dokumentów zgłoszeniowych i rozliczeniowych oraz różnego typu pism i wniosków. Tą drogą można również umówić się na wizytę w ZUS.
Wiele instytucji (np. banki lub instytucje przyznające świadczenia socjalne) wymaga od firm i obywateli potwierdzania stanu faktycznego w zakresie rozliczeń z ZUS, zatrudnienia czy pobieranych świadczeń. Na PUE/eZUS samodzielnie utworzysz dokument elektroniczny z takimi danymi. Dokument ma moc zrównaną z wystawionym przez ZUS zaświadczeniem. Jest potwierdzony kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną ZUS i można go łatwo przekazać instytucji, która tego oczekuje.
Więcej informacji znajdziesz w artykule: Samodzielne tworzenie potwierdzeń z danymi z ZUS.
Ważne dla instytucji:
Na PUE/eZUS klienci mogą samodzielnie utworzyć dokument elektroniczny, który potwierdza ich dane w ZUS. Dokument ma moc zrównaną z wystawionym przez ZUS zaświadczeniem. Jest potwierdzony kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną ZUS. Autentyczność dokumentu można sprawdzić online w wyszukiwarce na naszej stronie internetowej.
Samodzielne wydruki ekranów z portalu PUE/eZUS na mocy przepisów prawa nie są dokumentami potwierdzającymi sytuację klientów w ZUS. Wydruki te umożliwiają tylko papierowe odwzorowanie informacji, które widzą klienci w PUE/eZUS.