Ścieżka nawigacji

Rozłożenie na raty należności z tytułu nienależnie pobranych świadczeń

Rozłożenie na raty należności z tytułu nienależnie pobranych świadczeń

  • Rozwiń menu Zwiń menu KOGO DOTYCZY?

    Osoby, która jest zobowiązana do zwrotu nienależnie pobranych lub wypłaconych świadczeń.

  • Rozwiń menu Zwiń menu JAKIE DOKUMENTY SĄ WYMAGANE?

    • Wniosek, w którym podajesz:
      • Twoje dane identyfikacyjne lub dane osoby, w imieniu której składasz wniosek: imię i nazwisko/ nazwę, identyfikator (NIP, REGON, a w przypadku braku tych identyfikatorów PESEL), telefon, adres do korespondencji;
      • należności, o których rozłożenie na raty składasz wniosek, oraz ich wysokość;
      • datę i numer decyzji w sprawie zwrotu nienależnie pobranego świadczenia, której dotyczy Twój wniosek;
      • Twoją propozycję spłaty zadłużenia: termin płatności rat, ich liczbę i wysokość;
      • uzasadnienie, dlaczego nie jesteś w stanie jednorazowo spłacić zadłużenia;
      • rodzaj pomocy publicznej, o jaką się ubiegasz, jeżeli jesteś przedsiębiorcą (nawet jeśli zawiesiłeś działalność);
      • podpis Twój lub Twojego pełnomocnika.

    Możesz skorzystać z naszego formularza RNW.

    • Inne dokumenty:
    Zakres podmiotowy Forma opodatkowania/ księgowości Zakres żądanej dokumentacji
    osoby, które nie są przedsiębiorcami
    • Oświadczenie o stanie rodzinnym i majątkowym oraz o sytuacji materialnej (ROW)
    osoby prawne i spółki prawa handlowego pełna księgowość
    • sprawozdania finansowe za ostatnie 3 lata obrotowe (bilans, rachunek zyzków i strat, sprawozdanie o przepływach pieniężnych, informacja dodatkowa) oraz za rok bieżący
    • Oświadczenie o stanie majatkowym osoby prawnej (ROP)
    spółki osobowe/ spółki cywilne zasady ogólne
    • wyciąg z księgi przychodów i rozchodów za ostatnie 3 lata oraz za rok bieżący
    • Oświadczenie o stanie rodzinnym i majątkowym oraz o sytuacji materialnej osoby fizycznej, która nie prowadzi pełnej księgowości (ROF)
    ryczałt od przychodów ewidencjonowanych
    • wyciąg z ewidencji przychodów za ostatnie 3 lata oraz za rok bieżący
    • Oświadczenie o stanie rodzinnym i majątkowym oraz o sytuacji materialnej osoby fizycznej, która nie prowadzi pełnej księgowości (ROF)
    osoby fizyczne, które są przedsiębiorcami pełna księgowość
    • sprawozdania finansowe za ostatnie 3 lata obrotowe (bilans, rachunek zysków i strat, sprawozdanie o przepływach pieniężnych, informacja dodatkowa) oraz za rok bieżący
    • Oświadczenie o stanie rodzinnym i majątkowym oraz sytuacji materialnej osoby fizycznej, która prowadzi pełną księgowość (ROK)
    zasady ogólne podatek liniowy
    • wyciąg z księgi przychodów i rozchodów za rok bieżący
    • Oświadczenie o stanie rodzinnym i majątkowym oraz o sytuacji materialnej osoby fizycznej, która nie prowadzi pełnej księgowości (ROF)
    karta podatkowa
    • Oświadczenie o stanie rodzinnym i majątkowym oraz o sytuacji materialnej osoby fizycznej, która nie prowadzi pełnej księgowości (ROF)
    ryczałt od przychodów ewidencjonowanych
    • aktualny wyciąg z ewidencji przychodów za rok bieżący
    • Oświadczenie o stanie rodzinnym i majątkowym oraz o sytuacji materialnej osoby fizycznej, która nie prowadzi pełnej księgowości (ROF)
    • dotyczące pomocy publicznej – jeżeli jesteś przedsiębiorcą (nawet jeśli zawiesiłeś działalność)
      • w przypadku pomocy de minimis 
        • wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis, które otrzymałeś w okresie 3 minionych lat, albo oświadczenie o wielkości pomocy de minimis (RPD) albo oświadczenie, że nie otrzymałeś takiej pomocy (RD-2);
        • wypełniony Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis (RFD);
      • w przypadku pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie
        • wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis, które otrzymałeś w roku bieżącym oraz w dwóch poprzedzających go latach, albo oświadczenie o wielkości pomocy de minimis (RPD) albo oświadczenie, że nie otrzymałeś takiej pomocy (RD-2);
        • Formularz informacji przedstawianych przez wnioskodawcę (RFR);
      • w przypadku pomocy indywidualnej na naprawę szkód wyrządzonych przez klęski żywiołowe lub inne nadzwyczajne zdarzenia
        • oświadczenie, że nie otrzymałeś takiej pomocy (RPI);
        • wypełniony Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc inną niż pomoc w rolnictwie lub rybołówstwie, pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (RFI);
        • dokumenty, które pozwolą ustalić czy ogólna wartość pomocy nie będzie większa niż poniesione straty, pomniejszone o kwoty wypłacone z ubezpieczenia (jeśli zostały wypłacone).

    Jeśli wniosek składa Twój pełnomocnik, dołącz do wniosku oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa. Możesz też wypełnić w tym celu formularz PEL.
    Wnioski i formularze są dostępne na naszej stronie www.zus.pl oraz w naszych placówkach.

  • Rozwiń menu Zwiń menu KIEDY ZŁOŻYĆ DOKUMENTY?

    Wniosek możesz złożyć w dowolnym momencie.

  • Rozwiń menu Zwiń menu GDZIE I W JAKI SPOSÓB ZŁOŻYĆ DOKUMENTY?

    Wniosek możesz:

  • Rozwiń menu Zwiń menu JAK I KIEDY ZUS ZAŁATWI SPRAWĘ?

    Postępowanie
    Na podstawie dostępnych informacji stwierdzamy, czy będziesz w stanie spłacać należności objęte rozłożeniem na raty.
    Bierzemy pod uwagę Twoją propozycję. Jednak na ostateczne ustalenie warunków spłaty mają wpływ przede wszystkim takie czynniki, jak: wysokość Twojego zadłużenia oraz Twoja sytuacji rodzinna i materialna.
    Termin płatności raty (dzień miesiąca) ustalamy indywidualnie dla każdego dłużnika.
    Jeśli rozpatrzymy Twój wniosek pozytywnie, podpisujemy z Tobą umowę.

    Termin rozpatrzenia
    Rozpatrzymy Twój wniosek w miarę możliwości jak najszybciej. Zwykle zajmuje nam to do 2 miesięcy.

  • Rozwiń menu Zwiń menu CZY MOŻNA SIĘ ODWOŁAĆ?

    Możesz zakwestionować sposób, w jaki rozpatrzyliśmy Twoją sprawę. W tym celu złóż dokument w terminie 7 dni od dnia, w którym otrzymasz od nas pisemną odpowiedź na Twój wniosek.

  • Rozwiń menu Zwiń menu INFORMACJE DODATKOWE

    Skorzystaj z pomocy:

    • doradcy ds. ulg i umorzeń – w najbliższej placówce ZUS; możesz umówić się na spotkanie z doradcą w dogodnym dla Ciebie terminie (również na e-wizytę)
    • Centrum Kontaktu Klientów ZUS
      • pod numerem telefonu 22 560 16 00 (opłata za połączenie jest zgodna z planem taryfikacyjnym danego operatora)
      • e-mailem: cot@zus.pl

    konsultanci są dostępni w dni robocze: pon.–pt. w godz. 7.00–18.00.

    Więcej informacji na www.zus.pl.

  • Rozwiń menu Zwiń menu PODSTAWA PRAWNA

    Ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 2024 r. poz. 497).

Rozłożenie na raty należności z tytułu nienależnie pobranych świadczeń