Breadcrumb

Aktualności

Powódź 2024: Ostatni tydzień, aby złożyć wniosek o świadczenie interwencyjne

Przedsiębiorcy poszkodowani w wyniku powodzi mogą składać do ZUS wnioski o świadczenie interwencyjne (RSI) od 5 października 2024 r. Mogą o nie ubiegać się także organizacje pozarządowe, podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego oraz osoby prowadzące działalność rolniczą. Świadczenie służy wsparciu dalszego prowadzenia działalności gospodarczej. Wnioski RSI ZUS traktuje priorytetowo, aby środki finansowe jak najszybciej dotarły do pracodawców poszkodowanych przez żywioł. Jednak zgodnie z przepisami może rozpatrzyć wyłącznie te złożone do 16 marca 2025 r.

Ilu poszkodowanych zgłosiło się po pomoc

Przez prawie pół roku do placówek ZUS w województwach dotkniętych kataklizmem wpłynęło ponad 1900 wniosków RSI. Skalę zniszczeń oraz potrzebę wsparcia najlepiej ilustrują dane z województw dolnośląskiego i opolskiego, gdzie poszkodowani złożyli odpowiednio 1026 i 768 wniosków. W województwie śląskim formularz RSI złożyło 102 płatników, natomiast w lubuskim – 12.

Jakie kryteria trzeba spełniać, aby uzyskać świadczenie

Wsparcie przysługuje podmiotom, którzy prowadzili działalność na 16 września 2024 r.  Przy czym jeśli w tym dniu działalność była zawieszona, to warunek prowadzenia działalności ZUS uznaje za spełniony. Warunek nie zostanie spełniony, jeżeli płatnik zaprzestał prowadzenia działalności. 

Świadczenie RSI otrzymują podmioty, które spełniają wszystkie poniższe warunki:

  • poniosły szkodę polegającą na utracie, uszkodzeniu lub zniszczeniu, bezpośrednio w wyniku powodzi, swoich składników materialnych, niezbędnych do dalszego prowadzenia działalności,
    zobowiążą się, że będą prowadzić swoją działalność przez co najmniej 6 miesięcy od dnia, w którym otrzymają świadczenie interwencyjne,
  • zobowiążą się, że utrzymają poziom zatrudnienia przez 6 miesięcy od 16 września 2024 r.; w przypadku zawieszonej działalności podmiot musi wznowić ją od dnia, w którym otrzyma świadczenie interwencyjne, i prowadzić ją przez kolejne 6 miesięcy.

Jak złożyć wniosek

Podmioty, które chcą uzyskać świadczenie, powinny:

  • pobrać wniosek RSI ze strony zus.pl na swój komputer,
  • wypełnić wniosek i zapisać w formacie PDF,
  • zalogować się na swój profil płatnika na Platformie Usług Elektronicznych (PUE)/eZUS,
  • wybrać z katalogu spraw pismo ogólne POG,
  • dodać jako załącznik do POG wypełniony wniosek RSI.

Wniosek można także przekazać w formie papierowej do placówki ZUS. 

Ile ZUS może wypłacić

Wysokość świadczenia oblicza się na podstawie liczby ubezpieczonych lub przychodu.
Wnioskodawca może wybrać, w jaki sposób obliczy świadczenie:

  • jako iloczyn 16 tys. zł i liczby osób zgłoszonych do ubezpieczeń w ZUS (16 000 zł × liczba ubezpieczonych),
  • jako równowartość 75 proc. średniomiesięcznego przychodu z działalności gospodarczej za 2023 r. oraz współczynnika 0,75.

Świadczenie przysługuje w wysokości wskazanej przez przedsiębiorcę we wniosku, jednak nie może przekroczyć rzeczywistej wartości poniesionej szkody. Maksymalna kwota, którą może przyznać i wypłacić ZUS, wynosi 1 mln zł.