Breadcrumb

Świadczenie interwencyjne - pytania i odpowiedzi

Świadczenie interwencyjne - pytania i odpowiedzi

  • Rozwiń menu Zwiń menu Czy jeśli ze względu na powódź zawiesiłem prowadzenie działalności np. 16 września 2024 r., to oznacza, że nie spełniam jednego z warunków do uzyskania świadczenia interwencyjnego?

    Zgodnie z przepisami ustawy [1], która wprowadziła świadczenie interwencyjne, jednym z warunków niezbędnych do uzyskania tego świadczenia jest prowadzenie działalności gospodarczej na dzień wydania rozporządzenia, o którym mowa w art. 1 ust. 2, czyli na dzień 16 września 2024 r. [2]. W tym przypadku zawieszenie działalności nie jest traktowane jako jej nieprowadzenie. Dlatego, jeśli działalność została zawieszona, to warunek wskazany w ustawie do uzyskania świadczenia został spełniony.

    Należy jednak mieć na uwadze cel, jaki przyświeca świadczeniu interwencyjnemu. Ma ono wesprzeć dalsze prowadzenie działalności. Co oznacza, że jeśli obecnie działalność jest zawieszona, to od dnia otrzymania świadczenia interwencyjnego konieczne jest jej wznowienie i aktywne prowadzenie przez 6 miesięcy. W przypadku jej niewznowienia od dnia otrzymania świadczenia lub zawieszenie w trakcie 6 miesięcy od otrzymania świadczenia, podlegać będzie ono zwrotowi.

     

    Podstawa prawna

    [1] Ustawa z dnia 1 października 2024 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1473) .

    [2] Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 16 września 2024 r. w sprawie wykazu gmin, w których są stosowane szczególne rozwiązania związane z usuwaniem skutków powodzi z września 2024 r., oraz rozwiązań stosowanych na ich terenie (Dz. U. poz. 1371)