Breadcrumb

Odroczenie terminu płatności składek

Odroczenie terminu płatności składek

  • Rozwiń menu Zwiń menu JAKIE DOKUMENTY SĄ WYMAGANE?

    Wniosek, w którym podajesz:

    • Twoje dane identyfikacyjne lub dane osoby, w imieniu której składasz wniosek: imię i nazwisko/ nazwę, identyfikator (NIP, REGON, a w przypadku braku tych identyfikatorów PESEL), telefon, adres do korespondencji;
    • składki, o których odroczenie składasz wniosek, ich wysokość oraz okres, za który powinny być zapłacone (wniosek może dotyczyć więcej niż jednego miesiąca);
    • Twoją propozycję terminu zapłaty odroczonych składek;
    • uzasadnienie, dlaczego nie jesteś w stanie zapłacić składek w terminie;
    • rodzaj pomocy publicznej, o jaką się ubiegasz;
    • podpis Twój lub Twojego pełnomocnika.

    Możesz skorzystać z naszego formularza RSO.

    • Inne dokumenty:
      • obrazujące Twoją kondycję finansową, zależne od formy opodatkowania

    Zakres podmiotowy

    Forma opodatkowania/ księgowości

     Zakres żądanej dokumentacji

    osoby prawne i spółki prawa handlowego

    pełna księgowość

    • sprawozdania finansowe za ostatnie 3 lata obrotowe (bilans, rachunek zysków i strat, sprawozdanie o przepływach pieniężnych, informacja dodatkowa) oraz za rok bieżący
    • Oświadczenie o stanie majątkowym osoby prawnej (ROP)

    spółki osobowe/ spółki cywilne

    zasady ogólne

    • wyciąg z księgi przychodów i rozchodów za ostatnie 3 lata oraz za rok bieżący
    • Oświadczenie o stanie rodzinnym i majątkowym oraz sytuacji materialnej osoby fizycznej, która  nie prowadzi pełnej księgowości (ROF) 

    ryczałt od przychodów ewidencjonowanych

    • wyciąg z ewidencji przychodów za ostatnie 3 lata oraz za rok bieżący
    • Oświadczenie o stanie rodzinnym i majątkowym oraz sytuacji materialnej osoby fizycznej, która nie  prowadzi pełnej księgowości (ROF)

    osoby fizyczne, które są przedsiębiorcami                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           

    pełna księgowość

    • sprawozdania finansowe za ostatnie 3 lata obrotowe oraz za rok bieżący.
    • oświadczenie o stanie rodzinnym i majątkowym oraz sytuacji materialnej osoby fizycznej prowadzącej pełną księgowość (ROK)

    zasady ogólne

    • wyciąg z księgi przychodów i rozchodów za rok bieżący
    • Oświadczenie o stanie rodzinnym i majątkowym oraz sytuacji materialnej osoby fizycznej, która nie prowadzi pełnej księgowości (ROF)

    podatek liniowy

    karta podatkowa

    • Oświadczenie o stanie rodzinnym i majątkowym oraz sytuacji materialnej osoby fizycznej, która nie  prowadzi pełnej księgowości (ROF)

    ryczałt od przychodów ewidencjonowanych

    • aktualny wyciąg z ewidencji przychodów za rok bieżący
    • Oświadczenie o stanie rodzinnym i majątkowym oraz sytuacji materialnej osoby fizycznej, która nie  prowadzi pełnej księgowości (ROF)
    osoby, które nie są przedsiębiorcami _
    • Oświadczenie o stanie rodzinnym i majątkowym oraz sytuacji materialnej osoby fizycznej, która nie prowadzi działalności gospodarczej (RON)

     

    •  dotyczące pomocy publicznej - jeśli jesteś przedsiębiorcą (nawet jeśli zawiesiłeś działalność)
      • w przypadku pomocy de minimis
        • wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis, które otrzymałeś w okresie 3 minionych lat, albo oświadczenie o wielkości pomocy de minimis (RPD) albo oświadczenie, że nie otrzymałeś takiej pomocy (RD-2);
        • wypełniony Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis (RFD);
      • w przypadku pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołóstwie
        • wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis, które otrzymałeś w roku bieżącym oraz w dwóch poprzedzających go latach, albo oświadczenie o wielkości pomocy de minimis (RPD) albo oświadczenie, że nie otrzymałeś takiej pomocy (RD-2);
        • Formularz informacji przedstawianych przez wnioskodawcę (RFR);
      • w przypadku pomocy indywidualnej na naprawę szkód wyrządzonych przez klęski żywiołowe lub inne nadzwyczajne zdarzenia
        • oświadczenie, że nie otrzymałeś takiej pomocy (RPI);
        • wypełniony Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc inną niż pomoc w rolnictwie lub rybołówstwie, pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (RFI);
        • dokumenty, które pozwolą ustalić czy ogólna wartość pomocy nie będzie większa niż poniesione straty, pomniejszone o kwoty wypłacone z ubezpieczenia (jeśli zostały wypłacone).

    Jeśli wniosek składa Twój pełnomocnik, dołącz do wniosku oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa. Możesz też wypełnić w tym celu formularz PEL.

    Wnioski i formularze są dostępne na naszej stronie www.zus.pl oraz w naszych placówkach.

  • Rozwiń menu Zwiń menu KIEDY ZŁOŻYĆ DOKUMENTY?

    Najpóźniej w dniu, w którym przypada płatność składki. Jeśli wniosek wyślesz za pośrednictwem wyznaczonego operatora pocztowego, za dzień jego złożenia uznamy dzień nadania przesyłki.

  • Rozwiń menu Zwiń menu GDZIE I W JAKI SPOSÓB ZŁOŻYĆ DOKUMENTY?

    Wniosek możesz:

     

  • Rozwiń menu Zwiń menu JAK I KIEDY ZUS ZAŁATWI SPRAWĘ?

    Postępowanie

    Na podstawie dostępnych informacji stwierdzamy, czy będziesz w stanie zapłacić należności w odroczonym terminie. Bierzemy pod uwagę Twoją propozycję. Jednak na ostateczną decyzję mają wpływ takie czynniki, jak: wysokość Twojej składki, Twoja sytuacja finansowa i inne czynniki, np. sezonowość prowadzonej działalności. Termin zapłaty składek ustalamy indywidualnie dla każdego płatnika. Umowa może być podpisana, gdy dostarczysz komplet dokumentów rozliczeniowych, na podstawie których ustaliliśmy stan należności.

    Termin rozpatrzenia

    Rozpatrzymy Twój wniosek w miarę możliwości jak najszybciej. Zgodnie z przepisami
    wnioski rozpatrujemy do 2 miesięcy od ich złożenia.

  • Rozwiń menu Zwiń menu CZY MOŻNA SIĘ ODWOŁAĆ?

    Możesz zakwestionować sposób, w jaki rozpatrzyliśmy Twoją sprawę. W tym celu złóż dokument w terminie 7 dni od dnia, w którym otrzymasz od nas pisemną odpowiedź na Twój wniosek.

  • Rozwiń menu Zwiń menu INFORMACJE DODATKOWE

    Skorzystaj z pomocy:

    • doradcy ds. ulg i umorzeń – w najbliższej placówce ZUS; możesz umówić się na spotkanie z doradcą w dogodnym dla Ciebie terminie (również na e-wizytę)
    • Centrum Kontaktu Klientów ZUS
      • pod numerem telefonu 22 560 16 00 (opłata za połączenie jest zgodna z planem taryfikacyjnym danego operatora)
      • e-mailem: cot@zus.pl

    konsultanci są dostępni w dni robocze: pon.–pt. w godz. 7.00–18.00.

    Więcej informacji na www.zus.pl.

  • Rozwiń menu Zwiń menu PODSTAWA PRAWNA

    Ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 2024 r. poz. 497).

Odroczenie terminu płatności składek

Pobierz kartę usługi w formacie PDF

Odroczenie terminu płatności składek (pdf, 263 kB)