Breadcrumb

Rozłożenie na raty kosztów egzekucyjnych

Rozłożenie na raty kosztów egzekucyjnych

    • Płatnika składek (również osoby, która przestała prowadzić działalność).
    • Innej osoby, która jest zobowiązana do zapłaty należności z tytułu składek na podstawie prawomocnej decyzji o przeniesieniu odpowiedzialności (osoby trzeciej).
    • Małżonka, który odpowiada z majątku wspólnego.
    • Ubezpieczonego, który ponosi odpowiedzialność za zadłużenie z tytułu składek.
    • Osoby, która jest zobowiązana do zwrotu nienależnie pobranych lub wypłaconych świadczeń.
    • Osoby, która jest zobowiązana do zwrotu bezpodstawnie pobranych świadczeń z funduszu alimentacyjnego.
    • Spadkobiercy za zadłużenie po zmarłym.
    • Zarządu sukcesyjnego za zobowiązania przedsiębiorstwa w spadku.

    • Wniosek, w którym podajesz:
      • Twoje dane identyfikacyjne lub dane osoby, w imieniu której składasz wniosek: imię i nazwisko/ nazwę, identyfikator (NIP, REGON, a w przypadku braku tych identyfikatorów PESEL), telefon, adres do korespondencji;
      • należności, o których rozłożenie na raty składasz wniosek: ich wysokość oraz okres, za który powinny być zapłacone;
      • Twoją propozycję spłaty zadłużenia: termin płatności rat, ich liczbę i wysokość;
      • uzasadnienie, dlaczego nie jesteś w stanie jednorazowo spłacić zadłużenia;
      • rodzaj pomocy publicznej, o jaką się ubiegasz, jeżeli jesteś przedsiębiorcą (nawet jeśli zawiesiłeś działalność);
      • podpis Twój lub Twojego pełnomocnika.

    Możesz skorzystać z naszego formularza RKR.

    • Inne dokumenty:
      • obrazujące Twoją kondycję finansową, zależne od formy opodatkowania:

    Zakres podmiotowy

    Forma opodatkowania/ księgowości

    Zakres żądanej dokumentacji

    osoby prawne i spółki prawa handlowego

    pełna księgowość

    • sprawozdania finansowe za ostatnie 3 lata obrotowe (bilans, rachunek zysków i strat, sprawozdanie o przepływach pieniężnych, informacja dodatkowa) oraz za rok bieżący
    • Oświadczenie o stanie majątkowym osoby prawnej (ROP)

    spółki osobowe/ spółki cywilne

    zasady ogólne

    • wyciąg z księgi przychodów i rozchodów za ostatnie 3 lata oraz za rok bieżący
    • Oświadczenie o stanie rodzinnym i majątkowym oraz sytuacji materialnej osoby fizycznej, która  nie prowadzi pełnej księgowości (ROF

    ryczałt od przychodów ewidencjonowanych

    • wyciąg z ewidencji przychodów za ostatnie 3 lata oraz za rok bieżący
    • Oświadczenie o stanie rodzinnym i majątkowym oraz sytuacji materialnej osoby fizycznej, która nie prowadzi pełnej księgowości (ROF)

    osoby fizyczne, które są przedsiębiorcami

    pełna księgowość

    • sprawozdania finansowe za ostatnie 3 lata obrotowe (bilans, rachunek zysków i strat, sprawozdanie o przepływach pieniężnych, informacja dodatkowa) oraz za rok bieżący
    • Oświadczenie o stanie rodzinnym i majątkowym oraz sytuacji materialnej osoby fizycznej, która  prowadzi pełną księgowość (ROK)

    zasady ogólne 

    • wyciąg z księgi przychodów i rozchodów za rok bieżący
    • Oświadczenie o stanie rodzinnym i majątkowym oraz sytuacji materialnej osoby fizycznej, która  nie prowadzi pełnej księgowości (ROF)
    podatek liniowy

    karta podatkowa

    • Oświadczenie o stanie rodzinnym i majątkowym oraz sytuacji materialnej osoby fizycznej, która  nie prowadzi pełnej księgowości (ROF)

    ryczałt od przychodów ewidencjonowanych

    • aktualny wyciąg z ewidencji przychodów za rok bieżący
    • Oświadczenie o stanie rodzinnym i majątkowym oraz sytuacji materialnej osoby fizycznej, która  nie prowadzi pełnej księgowości (ROF)

    osoby fizyczne, które nie są przedsiębiorcmi

    -

    • Oświadczenie o stanie rodzinnym i majątkowym oraz sytuacji materialnej osoby fizycznej, która nie prowadzi działalności gospodarczej (RON)
    • dotyczące pomocy publicznej - jeśli jesteś przedsiębiorcą (nawet jeśli zawiesiłeś działalność)
      • w przypadku pomocy de minimis
        • wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis, które otrzymałeś w okresie 3 minionych lat, albo oświadczenie o wielkości pomocy de minimis (RPD) albo oświadczenie, że nie otrzymałeś takiej pomocy (RD-2);
        • wypełniony Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis (RFD);
      • w przypadku pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie
        • wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis, które otrzymałeś w roku bieżącym oraz w dwóch poprzedzających go latach, albo oświadczenie o wielkości pomocy de minimis (RPD) albo oświadczenie, że nie otrzymałeś takiej pomocy (RD-2);
        • Formularz informacji przedstawianych przez wnioskodawcę (RFR); 
    • w przypadku pomocy indywidualnej na naprawę szkód wyrządzonych przez klęski żywiołowe lub inne nadzwyczajne zdarzenia
      • oświadczenie, że nie otrzymałeś takiej pomocy (RPI);
      • wypełniony Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc inną niż pomoc w rolnictwie lub rybołówstwie, pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (RFI);
      • dokumenty, które pozwolą ustalić, czy ogólna wartość pomocy nie będzie większa niż poniesione straty, pomniejszone o kwoty wypłacone z ubezpieczenia (jeśli zostały wypłacone).

    Jeśli wniosek składa Twój pełnomocnik, dołącz do wniosku oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa. Możesz też wypełnić w tym celu formularz PEL.
    Wnioski i formularze są dostępne na naszej stronie www.zus.pl oraz w naszych placówkach.

  • Wniosek możesz złożyć w dowolnym momencie.

  • Wniosek możesz:

  • Postępowanie
    Na podstawie dostępnych informacji stwierdzamy, czy będziesz w stanie spłacać należności objęte rozłożeniem na raty.
    Bierzemy pod uwagę Twoją propozycję. Jednak na ostateczne ustalenie warunków spłaty mają wpływ takie czynniki, jak: wysokość Twojego zadłużenia, Twoja sytuacja finansowa i inne czynniki, np. sezonowość prowadzonej działalności.
    Termin płatności raty (dzień miesiąca) ustalamy indywidualnie dla każdego dłużnika.
    Wysyłamy do Ciebie nasze postanowienie.

    Termin rozpatrzenia
    Rozpatrzymy Twój wniosek w miarę możliwości jak najszybciej. Zgodnie z przepisami wnioski rozpatrujemy do 2 miesięcy od ich złożenia.

  • Możesz złożyć zażalenie na nasze postanowienie do dyrektora izby administracji skarbowej.
    Złóż pismo do placówki ZUS, która rozpatrywała Twoją sprawę. Masz na to 7 dni od dnia, w którym otrzymałeś od nas pisemną odpowiedź na Twój wniosek.

  • Skorzystaj z pomocy:

    • doradcy ds. ulg i umorzeń – w najbliższej placówce ZUS; możesz umówić się na spotkanie z doradcą w dogodnym dla Ciebie terminie (również na e-wizytę)
    • Centrum Kontaktu Klientów ZUS
      • pod numerem telefonu 22 560 16 00 (opłata za połączenie jest zgodna z planem taryfikacyjnym danego operatora)
      • e-mailem: cot@zus.pl

    konsultanci są dostępni w dni robocze: pon.–pt. w godz. 7.00–18.00.

    Więcej informacji na www.zus.pl.

  • Ustawa z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. z 2023 r. poz. 2505).

Rozłożenie na raty kosztów egzekucyjnych

Pobierz kartę usługi w formacie PDF

Rozłożenie na raty kosztów egzekucyjnych (pdf, 216 kB)